Projekter
På denne side kan du læse en kort beskrivelse af de projekter og længerevarende forløb, jeg har været involveret i.
Der er også link til projektrapporter og kursusbeskrivelser, hvis du vil læse mere.
På denne side kan du læse en kort beskrivelse af de projekter og længerevarende forløb, jeg har været involveret i.
Der er også link til projektrapporter og kursusbeskrivelser, hvis du vil læse mere.
Djurslandsskolen er en stor specialskole, som i efteråret 2017 besluttede at alle skolens dansklærere skulle prøve at gennemføre et forløb med Strukturerede tekstsamtaler. Til brug for forløbet på Djurslandsskolen udarbejdede jeg tekster og evalueringsmaterialer til tre niveauer: Trin A, Trin B og Trin C. Dansklærerne og læsevejlederne besluttede hvilke af skolens ca. 120 elever, som skulle deltage i afprøvningen, og på hvilket niveau, de skulle arbejde.
I alt har 55 elever gennemført hele projektforløbet, yderligere 28 elever nåede at gennemføre en (stor) del af forløbet, men indgår ikke i resultatopgørelserne. Eleverne er fordelt på alle klassetrin og kommer fra alle fire skoleafdelinger.
Elevernes tekstforståelse blev målt før og efter de 16 tekstsamtaler. Udvikling af tekstforståelsen blev vurderet med materiale, som var udarbejdet til brug på Djurslandsskolen. Testmaterialet er således ikke afprøvet tidligere, og resultaterne skal derfor læses med dette in mente. Resultaterne tyder på, at eleverne har udviklet bedre tekstforståelseskompetencer, især i forhold til at kunne forudsige, hvad en tekst handler om, kunne stille spørgsmål til teksten og kunne inferere. Desuden ser det ud til, at elevernes begrebsforståelse er blevet styrket via tekstsamtalerne
I efteråret 2017 var jeg leder for en studiekreds for de 9 læsevejledere i Tønder Kommune, som havde med mellemtrinnet at gøre. Læsevejlederne afprøvede korte intensive kurser på egne skoler: Nogle afprøvede metoderne fra Strukturerede tekstsamtaler, andre gennemførte forløb med Helhedslæsning. Supervisionen foregik tildels via videooptagelser. Endvidere blev nye tekster og evalueringsmateriale til mellemtrinnet afprøvet.
Tønder Kommune havde i en 3-årig periode (2010- 2013) afsat midler til at optimere undervisningen for kommunens ordblinde elever. Indsatsen var rettet mod uddannelse af lærere, indkøb af licenser til kompenserende undervisning samt forsøg med kommunale it-rygsække, og i foråret 2012 blev Sprog- og læsepolitik for skole og dagtilbud i Tønder Kommunes vedtaget.
Kommunalbestyrelsen ønskede efterfølgende en evaluering af effekten af den 3-årige indsats. Evalueringen faldt i tre faser:
I skoleåret 2012/13 testede jeg i samarbejde med skolens lærere alle elever ved skoleårets start. Ved skoleårets afslutning gennemførtes endnu en testrunde mhp at få et billede af elevernes udbytte af et års ophold på en efterskole for elever med læse- og skrivevanskeligheder. Lignende test er gennemført tidligere:
I skoleårene 2007/08 og 2008/09 havde jeg mulighed for at følge undervisningen på Nislevgård Efterskole på lidt tættere hold. Nislevgård Efterskole er for elever med svære læse- og skrivevanskeligheder, og min opgave var – i samarbejde med lærerne – at udvikle metoder til den løbende evaluering af undervisningen på skolen.
Projektet bestod af to dele:
Dette blev de efterfølgende skoleår (2009/10 og 2010/11) fulgt op af Dokumentation for elevernes faglige og personlige udvikling under efterskoleopholdet.
Elevernes udbytte af undervisningen på en ordblindeefterskole blev finansieret af Nislevgård Efterskole.
Taarnby og Dragør kommuner igangsatte et toårigt projekt med henblik på at udvikle en kvalificeret og koordineret indsats over for elever med kompenserende it-hjælpemidler på mellemtrinnet. Tre skoler var inddraget I projektet, og en mentor blev ansat på halv tid i projektperioden.
Jeg var – via Nationalt Videncenter for Læsning, Professionshøjskolerne – tilknyttet projektet som supervisor og rådgiver I forbindelse med evalueringen.
Projektet startede i 2011 og blev afsluttet i 2013.
Dansk på vej er et it-baseret undervisningsmateriale målrettet elever i 9. og 10.klasse, som skal videre til en erhvervsuddannelse. Materialet blev finansieret af Undervisningsministeriet og ligger til fri afbenyttelse www.danskpaavej.dk.
Materialet har til formål at lære eleverne at læse og forstå nogle af de fagtekster og teksttyper, de møder i den første del af erhvervsuddannelsen, i håb om at bedre faglige forudsætninger for at kunne læse og forstå tekster og opgaver mindsker risikoen for frafald.
Materialet består af fire temaer:
Til hvert tema er udarbejdet fem opgavesæt, målrettet fem forskellige indgange til erhvervsuddannelserne og fem forskellige job/uddannelsesmuligheder. Eleverne bliver guidet gennem læsningen og forståelsen af fagteksten. De skal på forskellig vis præsentere indholdet af fagteksten for resten af klassen. Tilhørerne får evalueringsskemaer, og forløbet afsluttes med udskrivelse af et kursusbevis, som kan indgå i elev- og uddannelsesplan. Hvert opgavesæt kan gennemarbejdes på ca. 5 lektioner.
Nordisk Projektbank består egentlig af to projekter:
De to projekter har gensidigt suppleret hinanden og har først og fremmest haft til formål at kortlægge projekter i Norden, til inspiration for undervisere på alle niveauer.
Kortlægningen af projekterne blev offentliggjort i en database, som var åben for alle, og her kunne du læse om projekter og finde link til både projektrapporter, hjemmesider og kontaktpersoner. Databasen er desværre lukket nu. Kontakt mig, hvis du er interesseret i at vide mere.
Projektet havde titlen: Regionalt Læsecenter: Vejlednings- og rådgivningscenter for unge og voksne, med læse- og skrivevanskeligheder i Region Nordjylland, og blev afviklet 2009 – 2011.
Region Nordjylland igangsatte i 2009 et større udviklingsarbejde, som dels havde til formål at uddanne læsevejledere i gymnasier, dels at styrke arbejdet med unge og voksne i læsevanskeligheder.
Jeg fik – via Nationalt Videncenter for Læsning, Professionshøjskolerne – til opgave at bidrage til evalueringen af dette store og meget spændende projekt. Min rapport belyser effekten af det gennemførte projekt, som den opleves af læsevejledere og ledelser på uddannelsesinstitutionerne. Rapporten bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt de 30 læsevejledere i projektet samt fokusgruppeinterview med læsevejledere og ledelsesrepræsentanter fra 16 (afdelinger under) uddannelsesinstitutioner, der har deltaget i projektet.
Projekt Læsevenner (2008-2009) havde til formål at udvikle en metode målrettet ikke-læreruddannede voksne, som skal læse med børn i begynderundervisningen. Projektet var målrettet elever i 2. klasse, som af skolen vurderedes at være i risiko for at komme i læsevanskeligheder. Eleverne blev tilbudt individuel læsetræning i SFO’en 20 minutter ad gangen, 30 gange i alt.
Projektet viste fremgang for de elever, som fik tilbud om læsetræning i SFO’en. Men projektet viste ikke, hvad det var i træningen, som gav udbyttet. Projektet er et godt pilotprojekt, som kan danne udgangspunkt for et egentligt forskningsprojekt.
Projekt Læsevenner var finansieret af Nationalt Videncenter for Læsning, Professionshøjskolerne.
I perioden 1999 – 2001 var jeg som en del af min ansættelse evalueringskonsulent i Glostrup Kommune. Min opgave var at stå for evalueringen af målsætningen for kommunens skolevæsen. I evalueringen indgik både kvalitative og kvantitative data, herunder en spørgeskemaundersøgelse, som bl.a viste, at 92 % af eleverne var glade for at gå i deres klasser, og at 83 % af lærerne oplevede, at kommunens specialundervisningstilbud ikke var dækkende.
Evalueringen blev samlet i rapporten Kvalitet skal opleves fra 2001. Evalueringen blev suppleret med bogen Det der dur – når mål bliver omsat til praksis i Glostrup Kommune fra 2002. I bogen giver nogle af kommunens lærere eksempler på eksemplariske undervisningsforløb.
Jeg har desværre hverken rapport eller bog i elektronisk form. Hvis du er interesseret i dem, så er du velkommen til at kontakte mig.
I efteråret 2000 gennemførte jeg – sammen med tre lærere på Skovvangskolen i Glostrup – et pilotprojekt, hvor vi afprøvede en læseundervisningsmetode til skolebegyndere. Metoden var stærkt inspireret af Reading Recovery©. Vi tilpassede efter bedste evne metoden til lokale forhold og kaldte vores forsøg for ”Læseløftet” – dels fordi vi gav eleverne et løfte om, at de blev bedre til at læse, dels fordi vi løftede deres læsning. I forbindelse med dette forsøg udviklede vi også LET-tallet, det kan du læse mere om i rapporten “Specialundervisningen til forskel?”
I dag er Læseløftet en fast bestanddel af Glostrup Kommunes indsats for at støtte læseudviklingen for de yngste elever.