Strukturerede tekstsamtaler

I 2013–2015 har jeg i samarbejde med danske, finske og svenske lærere arbejdet med projektet Strukturerede tekstsamtaler. Projektet har afprøvet to metoder til styrkelse af tekstforståelsen. En kort beskrivelse af selve projektet fra 2013 – 2015 finder du her. Her finder du også link til projektrapport mm.

Siden da har jeg holdt en del kurser om metoderne og i skoleåret 2017-2018 arbejder jeg med metoderne dels sammen med læsevejlederne i Tønder Kommune, dels sammen med dansklærere og læsevejledere på Djurslandsskolen. Jeg håber, at jeg i begyndelsen af 2018 kan lægge tekster og evalueringsmaterialer til brug i indskoling og mellemtrin op til fri afbenyttelse.

Strategikort

I projektet afprøvede vi  to metoder: Læserollemetoden og Stil-spørgsmål-metoden. Til begge metoder anvendte vi fire strategikort. Du kan downloade kortene til Læserollemetoden her og til Stil-spørgsmål-metoden her.

Evt. nyt evalueringsmateriale

Vores evalueringsmateriale var ikke optimalt. Jeg har derfor forsøgt at sammensætte et nyt materiale til vurdering af udviklingen af tekstforståelse ved arbejdet med projektets metoder. Materialet er ikke afprøvet – men du er velkommen til at bruge det, og jeg vil meget gerne høre om dine erfaringer med det. Tilsammen kan vi måske få udviklet et godt materiale? Du kan hente materialet her:  Strukturerede tekstsamtaler-evaluering